söndag 14 december 2014

Bokuppgifter


Första bokuppgiften
                   

Författaren:
Författaren heter John Boyne. Han föddes i Irland, Dublin 1971, så han lever än idag. Han bor fortfarande kvar i Dublin. Han skriver noveller men även romaner, han har skrivit 9 stycken böcker för vuxna och Pojken i randig pyjamas var hans första ungdomsbok som släpptes 2006. Han har skrivit tre ungdomsbok efter pojken i randig pyjamas, en av de heter pojken som svävade och släpptes 2013. 


Din bok:
Boken utspelar sig i Tyskland, Berlin, under andra världskriget. Huvudpersonerna i boken är Bruno och hans pappa. Bruno är en 9:o årig kille som bor i Berlin under andra världskriget. Han och hans familj tvingas flytta från sitt hus till ett annat hus precis utanför koncentrationslägret, utanför Berlin. Brunos pappa är en kommendant för koncentrationslägret. Kommendant betyder att han är som en slags chef för soldaterna i koncentrationslägret. 
Det som har hänt tidigare i boken är att familjen har flyttat. Familjen flyttade från sitt hus i Berlin till ett hus utanför Berlin.

Vad jag tror kommer hända sen:
Jag tror att Bruno kommer komma in i koncentrationslägret på något sätt, för att boken heter pojken i randig pyjamas. Jag tror att Bruno är pojken i randig pyjamas. Sen så kommer han träffa en kompis på andra sidan av stängslet. Jag tror att hans kompis kommer att dö på slutet av boken.

Andra bokuppgiften














(skrivet 30 september)
Jag valde denna bilden just för att jag tycker att den beskriver boken bra, och ja jag vet att bilden kommer från boken. På denna bilden är Bruno den pojken i randig pyjamas och den andra pojken är den pojken som han kommer bli kompis med senare i boken. Jag har inte kommit till det stället i boken när Bruno har kommit in i koncentrationslägret än, men jag vet att det kommer att hända senare i boken. 
Jag valde denna bilden för att jag tycker att den beskriver hur hemsk boken är. Jag tycker inte att det är okej att göra så som Hittler gjorde med judarna, bara för att man är jude så ska man inte behövs utsättas för ett koncentrationsläger. 

Bara genom att titta på bilden blir jag riktigt uppröd, jag tycker verkligen inte att det är okej att man blir instängd på ett koncentrationsläger. Särskilt inte små oskyldiga barn. Man väljer inte att födas till jude. Bara för att Hittler hade något emot judarna så ska oskyldiga människor drabbas av något så fruktansvärt som koncentrationslägret. 

Tänk dig om du själv hade varit 9:o år och jude på denna tiden, du hade varit oskyldig och ovetande om vad som skulle hända med dig. Du vet inte varför du var tvungen att flytta från ditt hem till ett annat nytt hem, du vet inte häller varför alla går runt i samma gamla smutsiga kläder. Du tror att det är bara en helt vanlig randig pyjamas, som alla går runt i. Men i själva verket är det en uniform som man måste ha på dig. För att du bor på ett koncentrationsläger.

Jag tycker iallafall att det är hemskt att barnen inte fattar vad i själva verket som kommer hända med dem. Barnen är så små så de inte förstår varför man är instängda bakom ett galler och varför de inte får gå ut och träffa sina kompisar på utsidan. Eller varför alla går runt i samma randiga ”pyamasar”. Barnen är för små för att förstå att de har flyttat till ett koncentrationsläger och att det kommer att dö! Om de inte dör utan lyckas fly så kommer dem iallafall att ha ett hemskt minne för livet.

En annan sak som jag tycker är fruktansvärd är att Brunos pappa är kommendant för koncentrationslägret och Bruno blir ”fånge” där. Jag vet inte vad som kommer att hända för att jag har inte kommit så långt i boken. 
Men jag kan tänka mig om jag skulle ha varit Bruno och jag hade varit instängd i koncentrationslägret. Så hade pappa varit kommendant, alltså bestämmer över dem som plågar mig. 
Det är ju fruktansvärt, att Brunos pappa bestämmer över soldater som sedan ska utsätta Bruno för plågsamma saker. Usch!


(skrivet den 10 oktober)
Nu har jag läst klart boken och tittat på filmen. Jag berättade innan att det var Bruno som är pojken i  randig pyjamas, men så är det inte. Bruno är pojken utanför stängslet och Shmuel är pojken i randig pyjamas. Som jag också berättade innan så trodde jag att Bruno kommer komma in i koncentrationslägret, det är sant. Bruno och Shmuel planerar att Bruno ska gräva sig in under stängslet, för att de tillsammans ska hitta Shmuels försvunna pappa. Jag tror att Shmuels pappa inte är "försvunnen" utan att han ska till de så kallade duschrummen. Det är inga duschrum utan det är de rummen som judarna dödas i. Jag tror alltså att Shmuels pappa inte är försvunnen utan han är död. Men det är bara en teori som jag har för det sägs inget om vart han är i verken boken eller filmen. 
När Bruno och Shmuel ska leta reda på Shmuels pappa går det och letar på olika ställen, de börjar att leta där Shmuel, Shmuels pappa och många andra judar sover. När de väl har kommit in i sovsalen så kommer det soldater som för dem till de så kallade duschrummet.

Bruno hinner inte vara inne i koncentrationslägret så länge, för han dör. Bruno, Shmuel och många andra judar stängs in i ett rum och gasas ihjäl. Detta skedde bland de sista minuterna i filmen och på det sista kapitlet i boken.




Tredje bokuppgiften


Ordklasser
verb - något man gör t.ex.  Springa
adjektiv - något som beskriver substantiv t.ex. Kort, blå
substantiv - ”en/ett -ord” t.ex. stol, tanke.
•konkret - saker som man kan ta på t.ex. stol
•Abstrakt - saker som man inte kan ta på t.ex. tanke
Pronomen - ersätter substantiv t.ex. han, hon, den
Adverb - beskriver verbet t.ex. springa snabbt
Räkneord - ett, två, första, andra
Konjunktion - ord som binder ihop ord till meningar t.ex. och, men, därför att
Interjektion - Utrop t.ex. aj!, fan!, usch!, fy!
Prepositioner - beskriver position i förhållande till något annat t.ex. framför, bakom, på, i, mellan, efter



Ordklasser i min bok "Pojken i randig pyjamas"

Verb - Krypa, skaka, sitta
adjektiv - lång, trevlig, randig
substantiv - jacka, gunga, anledning, bord
pronomen - den, hon, han
adverb - stilla, lugn, fort
räkneord - första
konjunktion - men, därför att, och
interjektion - 
prepositioner - i, på framför, bakom, efter




Fjärde bokuppgiften

  Detta är repliker som är kopierade ifrån boken, fast i boken var det inga talstreck. 

- Förlåt, Shmuel, skyndade han sig att säga. Jag borde ha gett lite kyckling till dig. Är du hungrig?
- Det är en fråga du aldrig behöver säga till mig, sa Shmuel, som även han visste en del om sarkasm, trots att han aldrig hade träffat Gretel.
- Vänta där, så ska jag skära upp ytterligare tre rejäla skivor.

- Jag är ledsen att vi inte hittade din pappa, sa Bruno.
- Det gör inget, sa Shmuel.
- Och jag är ledsen att vi inte riktigt fick en chans att leka.

- Du är min bästa vän, Shmuel, sa han. Min bästa vän för livet.




Femte bokuppgiften

Leta upp beskrivningar som vädjar till våra olika sinnen (syn, lukt, smak, hörsel och känsel).

Till exempel: 
Syn: ”Hon strök sitt långa mörka hår bakåt över axlarna så att det föll över ryggen nästan ner till midjan.”

Lukt: ”Från köket kom en förförisk doft av stekt lök.”

Hörsel: Runt fiskebåtarna flaxade hundratals måsar och skränet var öronbedövande.
                


Jag hittar bara massa ställen där de vädjar till synen, jag har bara läst ett ställe där de vädjar till lukten. Men det stället kan jag tyvärr inte hitta igen. 

Några exempel på där de vädjar till synen:

(jag var inte klar med denna uppgiften innan jag lämnade in boken, så tyvärr kan jag inte göra denna för att jag har lämnat in boken)

(Några exempel som jag hittade på själv så att du förstår att jag vet vad vädjar till synen innebär)

Blomman som finns på bordet är lite halvt ihopskrumpen, jag ser att blomman snart kommer att vissna. Det är synd för jag älskade den blomman.

Bänken är full av massa sladdar som ligger huller om buller, jag borde egentligen plocka iordning dem. Men jag orkar inte det för att jag ändå ska använda de imorgon också.



Sjätte bokuppgiften


Jag tycker att denna musiken passar jättebra till slutet av boken. Då både Bruno och Shmuel dör, vilket är sorgligt. Särskilt när de dör på detta sättet som de gjorde i boken. De dog i ett koncentrationsläger, alltså de gasades ihjäl. Musiken är väldigt sorgsen och lugn och hon sjunger med en väldigt sorgsen röst. Texten handlar om att hon saknar någon och att hon inte kunde glömma personen. Om man tänker att det är Brunos mamma eller någon i hans familj som sjunger, och lyssnar på vad texten handlar om, så tycker jag att musiken passar väldigt bra till bokens slut. När jag lyssnar på musiken så tänker jag alltså att det är någon i Brunos familj som sjunger. Det påminner mig om hur boken slutade och att de små killarna dör. 
(Lyssna fram till ca 2 minuter, för efter det så börjar hon sjunga om något med att någon vaknar upp, jag fortsatte inte att lyssna efter det.)


Sjunde bokuppgiften




Sista bokuppgiften, ta fram likheterna mellan din bok och någon annans i tvärgruppen.


Jag kommer att jämföra min bok med Ulrike och kriget, (jag har läst boken pojken i randig pyjamas). 


Båda böckerna handlar om personer som kommer in i ett koncentrationsläger. Böckerna handlar också om att huvudpersonerna inte riktigt vet om vad ett koncentrationsläger innebär, men det är inte så konstigt att förstå eftersom att både Ulrike och Bruno bara är små barn. Jag visste inte häller vad ett koncentrationsläger va när jag var i den åldern. 
I Ulrike och kriget så skickar Ulrike in några personer i boken till ett koncentrationsläger (vet inte vilka personer eftersom att jag inte läste boken). Ulrike trodde att det var ett bra hem att bo i, därför skickade hon i de personerna. För att hon ville de personerna väl. Samma sak var det i pojken i randig pyjamas, Bruno trodde att det var ett bra ställe att vara på därför gick han in i koncentrationslägret för att hjälpa Shmuel att hitta sin pappa. 
Citat ur boken för att visa att Bruno inte visste att ett koncentrationsläger var negativt:
- Kan vi inte gå till caféet först för jag är lite hungrig.
Bruno visste alltså inte om att det inte fanns café i koncentrationslägret. Bruno trodde att koncentrationslägret var ett paradis, han trodde att det fanns café och lekplats m.m. Vilket han inte hade vid sitt hus lite längre bort. Vid hans hus hade han bara en gunga som han hade gjort själv.


Sammanfattning: Huvudpersonerna visste inte om följderna/konsekvenserna med ett koncentrationsläger, därför skickade de in personer som de ville väl (personer som Ulrike kände/Bruno). 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar